Saturday, June 7, 2008

Aku Akan Menjagamu

"Hai Sham." Wanita manis berusia 29 tahun itu menepuk bahuku lalu mengambil tempat di hadapanku. Aku mengerling jam Swatch di pergelangan tanganku. Wanita yang bergelar doctor di hadapanku senyum. Manis sekali senyumannya. Entah mengapa, baru-baru ini senyumannya sering menemani tidurku. Suara manjanya sering terngiang-ngiang di telingaku. Sebelum aku melenakan mata, pasti wajah manisnya akan menjelma di mindaku. Sudah terlalu lama rasanya aku tidak merasakan perasaan ini. Indah sekali. Namun aku paling benci rindu yang mendatang. Seksa rasanya merindui seseorang. 

"Sorry Alya lambat. Ada accident kat highway tadi." Aku tidak menjawab malah sengaja tidak memandang ke arahnya. Aku berpura-pura kecil hati dengan kelewatannya. Alya memandang ke arahku. "Sham marah ke? Alya betul-betul minta maaf. I’m so sorry." Aku ketawa mendengar ucapan maafnya yang tidak ubah seperti sedang memujuk kekasih hati. Aku tertanya sendiri. Inikah hubunganku dengan Alya sebenarnya? Adakah dia kekasihku? Tetapi antara kami tidak pernah terlintas perkataan sayang. Tetapi kami tetap begini. Bertemu setiap minggu, menghabiskan masa bersama. 

"Sham main-mainkan Alya ya? Nak kena cubit ni!" Gurau Alya yang turut ketawa. Aku tersenyum bahagia melihat Alya. Menyedari dirinya direnung, dia berhenti ketawa lalu mengambil menu di atas meja. "Sham dah makan? Alya laparlah." Rengeknya sambil membelek-belek menu. 

"Belum lagi. Tunggu awek Sham sampai. Lambat betul dia." Jawabku sambil merampas menu di tangannya. Alya terpampan. Mungkin terkejut kerana aku menjawab begitu. Sambil memilih sarapan, aku sedar Alya merenungku. "Sham handsome, kan?" Usikku. Alya menjelirkan lidah. 

Perjalanan menuju ke rumah kebajikan yang Alya sebutkan mengambil masa hampir empat puluh lima minit kerana kesesakan jalan raya. Kali ini sudah kali kedua aku berjanji untuk menemani Alya ke rumah kebajikan Nur. Alya merupakan salah seorang sukarelawan yang menyumbang bakti untuk pesakit Aids. Sebenarnya aku tidak begitu berminat untuk menemani Alya kerana aku sibuk menguruskan projek pembinaan bangunan 40 tingkat di Dang Wangi. Tetapi kerana Alya sering mendesak, akhirnya aku mengalah. Sudah hampir tiga minggu aku tidak bertemu dengan Alya. Alya tidak pernah merungut malah dia memahami. Tugasnya sebagai doctor perubatan juga menjarakkan hubungan kami. Namun kali ini dia tetap mahu aku menemaninya. 

Kata Alya, hari ini ada majlis untuk para penghuni rumah kebajikan Nur. Dia mahu aku turut membantu. Mungkin bagus juga jika aku datang membantu. Sudah terlalu lama aku tidak bertemu dengan teman-teman baru. Semua ini kerana aku terlalu sibuk. Dua hari lepas aku pulang ke rumah pada jam 4 pagi kerana menyiapkan kerja di pejabat. Pulang sahaja, aku terus tertidur dalam bilikku yang sangat bersepah. Pada keesokan paginya, aku terus pergi ke pejabat tanpa mengemas rumah. Aku berjanji pada diriku sendiri untuk mengemaskan rumah sebaik aku tiba di rumah hari ini. 

Aku dan Alya berjalan beriringan masuk ke rumah kebajikan Nur. Di padang kecil di belakang banglo dua tingkat itu terdapat banyak kanak-kanak. Banyak kerusi yang telah disusun dan belon pelbagai warna diikat pada setiap kerusi. Kanak-kanak itu kelihatan gembira sekali. Mereka saling berkejaran bagai tiada masalah yang dihadapi. Hakikatnya mereka mempunyai masalah yang lebih besar daripada Perdana Menteri. Kasihan mereka, bisik hatiku. Mungkinkah mereka mengerti masalah mereka sebenarnya? Apakah nasib mereka apabila usia mereka meningkat? Dalam hatiku berdetik perasaan syukur kerana ada insan yang begitu ikhlas membantu kanak-kanak malang ini. 

"Sham, jom Alya kenalkan dengan pemilik rumah kebajikan ni." Alya menarik tanganku. Aku hanya mengikut. Kami berjalan menuju ke padang kecil di mana kanak-kanak itu berada. Kanak-kanak itu rata-ratanya berusia tujuh tahun. Mereka ketawa sambil menyusun kerusi yang jatuh. Ada yang sedang meniup belon. Aku senyum melihat mereka termengah-mengah kerana terlalu asyik meniup belon. Sedang aku berjalan, seorang kanak-kanak melanggarku dan jatuh. Aku terus mendukungnya. 

"Uncle minta maaf, adik. Sakit tak?" Tanyaku. Kanak-kanak perempuan berusia lingkungan lima tahun itu menggeleng-gelengkan kepala. Mungkin takut kerana tidak pernah bertemu denganku. Aku usap kepalanya lalu menurunkannya kembali. Dia terus berlari ke arah kawan-kawannya. 

"Sham, kenalkan, Nur Zulaikha." Aku terkedu apabila memandang wanita bertudung putih di hadapanku. Nur Zulaikha di hadapanku juga terpaku. 

"Assalamualaikum." Tegurku. Nur Zulaikha teragak-agak untuk menjawab salamku. Aku memperkenalkan diri. Dia hanya menganggukkan kepala dan mengucapkan terima kasih kerana sudi hadir. Suaranya terketar-ketar. Dia berkata sesuatu pada Alya. Sesekali dia menjeling ke arahku. Bila menyedari yang aku tahu dia memandangku, dia terus melarikan pandangan. Seketika kemudian dia meminta diri. Aku melihat dia pergi. 

Aku membantu Alya menyusun pinggan. Aku tercari-cari Nur Zulaikha. Dia sedang bersama kanak-kanak itu. Apabila dia datang hampir, kanak-kanak itu mula mengerumuninya. Dia menggenggam tangan dua orang kanak-kanak lalu mencium pipi mereka. Demi ALLAH, dulu aku pernah bermimpi untuk hidup bersama Nur Zulaikha. Suatu ketika dulu aku pernah bermimpi untuk melihat Nur Zulaikha bersama anak-anak kami sebegitu. Hatiku terasa sakit melihat Nur Zulaikha. Tidak mungkin dia tidak mengenaliku. Tadi mengapa dia kelihatan gugup berhadapan denganku jika dia sudah lupa akanku? 

Majlis berlangsung dengan meriah. Aku duduk di bawah pokok, melayan perasaan. Nur Zulaikha … Zue … Sudah lama aku tidak berfikir mengenai dirinya dan hari ini dia muncul kembali di hadapanku. Tidak pernah aku sangka aku akan bertemu lagi dengannya. Seperti mana aku tidak pernah menyangka yang aku akan kehilangan dirinya. Dia pergi tanpa sebarang pesan. Kini dia hadir. Zue sedang sibuk melayan tetamu yang hadir. Dia tersenyum ceria. Senyumannya tetap manis seperti dahulu. Senyuman itulah yang membuatkan aku pernah hampir gila. Aku menutup mata, mula membayangkan kembali saat aku pernah bersamanya. Sudah lapan tahun aku tidak bertemu Zue … 

"Kenapa awak panggil kite Zue? Nama kite Ika, bukan Zue!" Keletah kanak-kanak sebaya denganku itu mencuit hatiku. Cikgu tadika kami sedang menjaga kawan-kawan kami yang lain yang sedang bermain papan gelongsor. Hanya aku dan Zue sahaja yang sedang duduk di atas padang rumput. Aku duduk mengunjurkan kaki. 

"Sebab aku suka kau!" Lancang mulutku menuturkan kata-kata itu. Zue kelihatan terkejut. "Kau suka aku tak?" Tanyaku apabila Zue mendiamkan diri. 

"Tak! Awak jahat!" Zue bangun lalu menyertai kawan-kawannya sedang bermain buaian. Di kejauhan, aku dapat lihat dia senyum ke arahku. Tengahari itu, aku pulang ke rumah berpimpinan tangan dengannya. Aku terasa geli hati. Kanak-kanak berusia enam tahun sudah mengenal apa itu cinta. Aku sendiri rasa tidak percaya apabila aku terus menyimpan perasaan pada Zue sehinggalah kami ke sekolah menengah. 

Tidak seperti aku, Zue merupakan pelajar yang bijak sedangkan aku sering berada di kelas terakhir. Walaupun begitu, entah mengapa aku yakin ada sesuatu antara aku dan Zue walaupun tidak pernah terluah. Zue ada segala-galanya. Dia memegang jawatan dalam persatuan, dia aktif dalam sukan dan pernah mewakili sekolah dalam pelbagai pertandingan. Pernah Zue menerima anugerah pelajar cemerlang kerana mewakili negeri Selangor ke peringkat Kebangsaan dalam pertandingan debat ala parlimen. Zue juga pernah mewakili sekolah dalam pertandingan olahraga sehingga ke peringkat negeri. Kerana aku, Zue tidak dapat mewakili negeri Selangor ke peringkat kebangsaan. 

Kerana aku tidak sengaja telah terlanggarnya dengan motosikal. Waktu itu aku sedang melepak bersama teman-teman. Seorang demi seorang menunjukkan aksi mereka memecut. Tidak aku duga, Zue sedang melintas jalan. Aku gagal mengawal motosikal dan dalam sekelip mata, tubuh Zue terhempas ke sisi jalan. Aku segera menghentikan motosikal dan berlari ke arah Zue. Wajahnya berdarah. Matanya terbuka. Perlahan-lahan dia cuba menghembuskan nafas. Matanya memandang ke arahku. Hanya ALLAH yang tahu betapa gentarnya hatiku saat itu. Terlalu banyak persoalan yang bermain di mindaku saat itu. Bagaimana jika Zue ... Bagaimana jika dia tidak selamat? Dalam keadaan mencemaskan itu, dia menggenggam tanganku. 

"Tolong jangan tinggalkan saya. Saya takut … Badan saya tak boleh bergerak …" Perlahan tuturnya. Darah yang mengalir di dahinya bercampur dengan air mata yang mengalir. Air mataku juga mengalir. Aku menggenggam tangan Zue. Beberapa ketika kemudian teman-temanku datang. 

"Call ambulans!" Jeritku. Aku menggenggam tangan Zue sepanjang perjalanan ke hospital. Matanya berkedip berkali-kali. Bibir Zue tidak putus-putus memintaku supaya tidak meninggalkannya. Tiba di hospital, Zue dikejarkan ke bilik rawatan kecemasan. Debaran hatiku tidak tertanggung lagi. Aku terasa air mataku ingin mengalir. Aku duduk menunggu dengan perasaan gelisah, resah, takut … Dalam hatiku tidak berhenti berdoa. Semoga Zue selamat. Aku akan bertanggungjawab sepenuhnya asalkan Zue selamat. 

Zue terpaksa tinggal di hospital selama beberapa hari kerana tangan kirinya patah. Sewaktu ibu bapa Zue datang, aku terus memohon maaf. Aku mengaku kesalahanku. Aku tidak mampu memandang ke arah bapa Zue yang merenungku tajam. Dadanya berombak kencang. Ibu Zue mengusap lembut lengan bapa Zue. Sekilas bapa Zue memandang isterinya dan menarik nafas dalam-dalam. 

"Sudahlah. Yang penting Zue selamat. InsyaALLAH Zue akan sembuh." Perlahan-lahan bapa Zue menuturkan kata-kata kemaafan itu. Aku hanya menganggukkan kepala dan menunggu di luar bilik Zue. Hampir dua jam kemudian, ibu bapa Zue keluar. Mereka kelihatan terkejut kerana aku masih berada di situ. 

"Kamu tak balik lagi?"Tanya ibu Zue. Aku menggelengkan kepala. 

"Saya nak tengok Zue … err … Ika." Aku tidak berani memandang kea rah bapa Zue yang sedang merenungku. 

"Tak payahlah. Nanti Umi jaga Ika. Kamu baliklah. Ika tak apa-apa." Aku terasa ingin menangis. Sejak tadi semua orang menyalahkanku termasuklah ibu bapaku sendiri. Kawan-kawanku pula hanya mendiamkan diri, seakan menyalahkanku. Hanya ibu Zue yang tidak menyalahkanku. Aku hanya menundukkan kepala. "Umi tahu kamu rasa bersalah tapi perkara dah jadi, kita jadikan iktibar." Aku masih tidak mampu mengangkat kepala. Air mataku bergenang. 

"Saya minta maaf banyak-banyak, mak cik, pak cik. Saya salah." Ucapku. Aku cuba untuk menahan esakan. Tiba-tiba ada dua tangan diletakkan di bahuku. 

"Bagus! Kamu mengaku kesalahan kamu." Aku mendongak. Bapa Zue meletakkan kedua belah tangannya di bahuku. "Kalau kami nak marah pun, bukan kami boleh undur masa, kan? Sudahlah. Kami maafkan kamu." Aku benar-benar terharu sehingga air mataku merembes lagi tapi cepat-cepat aku mengusapnya. Bapa Zue senyum. Dengan sedaya upaya aku cuba membalas senyumannya. 

"Kamu tolong jaga Ika, boleh? Kami nak balik rumah, nak ambil barang Ika." Aku menganggukkan kepala. Aku menghantar ibu bapa Zue ke kereta dan segera berlari masuk ke bilik Zue. Zue sedang lena. Aku duduk di sisinya. Kepalanya berbalut. Kata doctor, mujur tiada sebarang retak pada kepalanya. Hanya tangan kirinya yang patah. Aku yakin aku yang menyebabkannya patah kerana aku terasa aku terlanggar sesuatu. 

Lima belas minit kemudian, Zue membuka matanya. Dia menoleh ke kiri dan kanan sebelum sedar akan diriku yang sedang duduk di atas sofa. Aku terus menghampirinya. 

"Zue jangan banyak gerak. Tangan kiri Zue …" Belum sempat aku menghabiskan ayat, dia sudah menganggukkan kepalanya tanda dia tahu akan keadaan dirinya. Aku terpana seketika. Rasa bersalahku datang kembali. 

"Saya …" Sekali lagi, sebelum aku menyudahkan kata-kataku, Zue membuatku terpana lagi. 

"Saya tak apa-apa la. Cuma patah tangan je. Nanti elok la." Hatiku sayu. Mengapa dia tidak sudi menerima ucapan maaf dariku? 

"Saya tetap nak minta maaf. Saya bersalah sebab langgar Zue." Zue hanya senyum lalu menganggukkan kepala. Mudahnya dia memberi kemaafan! 

"Kenapa Zue senang-senang je maafkan saya? Zue tak marah?" Sekali lagi Zue senyum. 

"Entahlah … Alaa, nanti tangan saya elok la, kan? Bagi saya, ni dugaan ALLAH pada saya supaya dapat jadi orang yang lebih bersyukur!" Aku terpampan dengan sikap Zue yang … optimis? Positif? Seakan tidak ada sekelumit perasaan marah padaku yang menyebabkan dirinya melalui kesusahan. 

"Kalau tak elok?" Tanyaku. Senyuman Zue menghilang. 

"Kalau tak elok, saya ambik la tangan awak, buat ganti." Kemudian dia ketawa. Aku senyum hambar. Aku tidak percaya dia dapat memaafkanku semudah itu. Tapi itulah Zue yang aku kenal. Dia memang mudah memberikan kemaafan, tidak pernah menyimpan dendam. Sekiranya dia marah, dia akan memendamkan perasaannya. Jika dia tidak mampu mengawal perasaan marahnya, dia akan mendiamkan diri. Tapi terlalu jarang dia akan mendiamkan diri. 

Sejak peristiwa itu aku dan Zue semakin rapat. Malah kadangkala aku akan bertandang ke rumah Zue. Ibu bapa Zue juga sudah berkenalan dengan keluargaku. Bapaku telah datang ke hospital untuk meminta maaf bagi pihakku. Tapi bapa Zue hanya ketawa dan memberitahu sudah lama dia memaafkanku. Dalam perjalanan pulang ke rumah, ayah tidak berhenti-henti memarahiku. Dan sejak itu, aku dilarang untuk menunggang motosikal. Dan sehingga hari ini aku tidak pernah lagi menunggang motosikal. 

Mungkin jodoh kami panjang. Setelah aku dua tahun aku tidak bertemu dengan Zue kerana aku belajar di sekolah menengah teknik, aku dan Zue bertemu di UTM. Zue belajar dalam kursus seni bina manakala aku meneruskan minatku dalam kejuruteraan awam. Selama dua tahun aku berpisah dengannya, aku tidak pernah berhenti menghubungi Zue. Kami menjadi semakin rapat. Kami jarang bertemu di kampus tetapi kami cuba untuk meluangkan masa bersama di hujung minggu. Kami akan pergi menonton wayang atau berjalan-jalan di pusat membeli belah. 

Dan mungkin hubunganku dengan Zue memang ditakdirkan untuk menjadi lebih dari kawan. Satu hari, ketika kami sedang duduk di sebuah taman, aku meluahkan perasaanku. Zue ketawa kecil apabila aku berterus terang yang aku mula mencintainya sejak tadika lagi. Namun dia membisu, tidak memberikanku jawapan walaupun aku yakin Zue mempunyai perasaan yang sama denganku. 

"Kalau Zue reject Sham macam mana?" Tanyanya. 

"Hmm … Sham akan buat Zue terima Sham dengan apa cara sekali pun. So, sebelum Sham buat macam tu, baik Zue terima Sham." Gurauku. Zue ketawa. 

"Sham nak buat apa dengan Zue?" Tanyanya lagi. 

"Sham kena buat dulu baru Zue tau apa Sham nak buat kat Zue." Usikku lagi. 

"Haa … Sham nak buat benda tak baik kat Zue ek?" Tekanya dalam senyuman. Aku ketawa lalu sengaja memandangnya dari atas ke bawah berulang kali. Senyuman Zue mula hilang melihat pandangan mataku. Dia memukul bahuku. "Huh, gaya Sham tadi macam perogol bersiri." Aku ketawa besar. 

"Kalau Zue tak terima … Sham nak …" Aku sengaja membiarkan ayatku tergantung. 

"Nak apa?" 

"Nak peluk Zue kuat-kuat, tak bagi lepas, sampai Zue terima Sham." Bukk! Satu tumbukan singgah di perutku. Aku ketawa lagi. 

"Berani buat la! Zue cekik-cekik Sham nanti." Cabarnya. 

"Betul? Cabar Sham ek? Sham berani je … Tapi nanti tengok la Zue boleh cekik Sham ke tak. Sebab Sham takkan peluk je. Hehe." Zue mencebikkan bibir lalu menjelirkan lidah, salah satu kebiasaannya apabila dia sudah geram. Aku ketawa bahagia. Mendengar aku ketawa, Zue mula menumbukku tetapi belum sempat ia singgah di perutku, aku sudah menangkapnya dan membawanya ke bibirku. Merah padam wajah Zue melihat tindakanku. 

Zue terdiam. Dia cepat-cepat menarik tangannya dan mula menjarakkan dirinya. Aku menepuk dahi, mula serba salah. Kami berjalan beriringan tanpa menuturkan sepatah kata. Aku mula menggaru kepala. 

"Sham minta maaf, Zue. Sham takkan buat lagi." Janjiku padanya. Dia terus membatukan diri sehingga aku memanggil namanya buat kali kedua. 

"Zue tak suka Sham buat macam tu. Jangan buat lagi tau." Entah buat kali ke berapa, dia dengan mudahnya menerima kemaafanku. Aku mengangkat tangan tanda bersumpah. Senyuman manis mula terukir di bibirnya. 

"Zue jangan risau. Sham akan jaga maruah Zue macam Sham jaga maruah Sham sendiri. Sham akan jaga Zue sampai bila-bila. Walaupun Sham tak dapat nak janji yang Sham takkan buat Zue menangis, tapi Sham akan selalu jaga dan lindungi Zue." Itulah janjiku pada Zue. Sehingga hari ini, aku tidak pernah lupa akan janji itu. Dengan janji itulah aku meminta ibu bapaku meminang Zue. Waktu itu kami masih belajar di universiti. Ayah menentang keputusanku namun aku tidak putus-putus memujuk sehingga dia bersetuju. Setelah kedua ibu bapa kami berbincang, mereka merestui hubungan kami. 

Kami merancang untuk berkahwin sebaik sahaja kami menamatkan pelajaran. Tidak pernah aku rasakan begitu bahagia melainkan ketika aku bersama Zue. Selepas menduduki peperiksaan semester akhir, aku dan Zue mula merancang untuk majlis perkahwinan kami. Aku tersenyum pahit mengenangkan kisah itu. Kami masih terlalu muda saat itu namun aku benar-benar tekad untuk menjaga Zue sampai bila-bila. Aku yakin kami mampu membina hidup bersama walaupun kakak dan abangku membantah. Kami terpaksa bersetuju apabila ibu bapa kami merancang untuk mengadakan majlis secara besar-besaran memandangkan Zue merupakan anak tunggal dan aku anak bongsu. 

Namun entah di mana silapnya, Zue menghilangkan diri bersama kedua ibu bapanya. Berita dari Zue langsung tidak kuketahui. Aku datang mencarinya di rumahnya tetapi hampa. Kereta kedua ibu bapanya juga tidak ada. Aku menghubunginya siang dan malam tetapi tiada jawapan. Aku menghubungi teman baiknya namun katanya sudah lama dia tidak berhubung dengan Zue. Tidak cukup itu, aku menjejaki Zue di kampungnya tetapi menurut jirannya, sudah beberapa tahun keluarga Zue tidak pernah pulang. Sebulan tanpa sebarang berita dari Zue membuatku hampir jadi gila. Zue hilang bagaikan angin yang berlalu. 

Waktu terus berlalu. Tarikh yang kami rancangkan untuk majlis perkahwinan kami juga telah lama berlalu. Aku berkurung di dalam bilik, enggan bertemu dengan sesiapa. Hanya ALLAH sahaja yang tahu betapa aku merindui Zue. Apa sahaja yang aku lakukan, pasti bayangan Zue datang menerpa. Aku merindui senyuman manisnya, suaranya yang manja … Aku menarik nafas dalam-dalam. Air mataku bertakung tapi aku tahan. Aku tidak mahu menangis lagi kerana Zue. Cukuplah sekali aku hampir kehilangan semangatku untuk hidup. Kali ini aku akan menjadi kuat. 

Aku dan Alya meninggalkan rumah kebajikan Nur tepat pukul empat petang. Zue tidak dapat menghantar kami ke kereta kerana sibuk berkemas selepas majlis tamat. Dia hanya memandang kami dari jauh. Alya mengajakku untuk singgah ke rumahnya tetapi aku menolak. Malah dalam perjalanan pulang aku hanya mendiamkan diri. Aku sering berharap dapat bertemu dengan Zue semula. Aku berjanji pada diriku jika aku bertemu dengan Zue semula, aku akan katakan pada Zue yang aku sudah melupakannya. Namun hakikat sebenarnya aku menjadi lemah berhadapan dengannya. 

Tiba di rumah, aku terus baring di atas sofa. Air mataku yang sudah lama kutahan akhirnya tumpah. Selama ini aku sering tertanya di mana silapku hingga Zue meninggalkanku tanpa pesan. Aku sering berfikir mengapa dia begitu kejam meninggalkan diriku sedangkan aku benar-benar mencintainya. Tidakkah dia ingat janjiku padanya? Atau dia tidak pernah menganggap aku serius? Mungkinkah dia rasakan aku tidak mampu untuk menjaganya? Mungkinkah dia rasakan kami tidak mampu hidup bersama lantaran kami masih muda? Tetapi mengapa dia tidak berterus-terang padaku? Mengapa pergi begitu saja? Mengapa dia sanggup melukakan hatiku sedangkan dia tahu aku mencintainya? Mengapa dia begitu kejam? 

Aku mencampak kusyen sofa ke arah meja. Sebuah gelas kaca yang ada di situ pecah berderai. Aku tidak peduli. Kaca itu tidak pecah berderai seperti hatiku. Aku menumbuk dinding untuk melepaskan perasaanku. Aku hanya mahu tahu mengapa Zue meninggalkan aku! Aku terus menumbuk dinding sehingga tanganku berdarah. Biarkan! Hatiku bukan berdarah sebegitu. Bila Zue pergi dulu, dia turut membawa pergi semua perasaanku. Dalam masa lapan tahun ini, aku tidak pernah mempunyai perasaan pada gadis lain. Sehingga aku bertemu dengan Alya. Tapi kini Zue kembali dan luka hatiku mula terasa kembali. Dan yang lebih menyakitkan adalah aku tidak pernah berhenti mencintai Zue! 

Aku membuka mata. Tanpa aku sedari, aku terlena petang tadi. Tanganku berdenyut-denyut kerana sakit. Aku menggerakkan tanganku tetapi terasa sakit sekali. Dengan langkah malas aku menuju ke dapur dan mengambil ais. Aku menekapkan ais ke tanganku. Aku hampir menjerit menahan pedih. Aku duduk kembali di sofa. Bayangan wajah Zue kembali menerpa. Aku mengetap rahang menahan pedih yang menggigit kalbu. Tanpa berfikir panjang, aku mencapai kunci dan mula memandu kereta. 

Tepat pukul 12.45 pagi aku tiba di hadapan rumah kebajikan Nur. Aku menekan loceng berkali-kali dan menjeritkan nama Zue sehingga seorang wanita berusia muncul di muka pintu. Seketika kemudian Zue muncul. Dia tersentak memandangku. Langkahnya mati di muka pintu. Aku memanggil namanya. 

"Zue, Sham nak jumpa dengan Zue …" Rayuku. Wajahnya pucat. Wanita berusia yang membahasakan dirinya mak cik itu membenarkan aku masuk. Aku masuk dan menghampiri Zue. Aku ingin sekali menyentuh Zue. Aku mahu memastikan yang Zue benar-benar berada di hadapanku. Selama ini aku sering bermimpikan Zue. Ya ALLAH, semoga hari ini aku tidak bermimpi lagi. Semoga benar KAU telah temukan aku kembali dengan orang yang paling aku rindui selama ini. 

Aku dan Zue duduk di halaman rumah bertemankan cahaya lampu yang dipasang. Halaman rumah itu cantik sekali sekali dengan bangku dan meja kayu yang berhadapan dengan kolam kecil. Suatu ketika dulu aku pernah berjanji untuk membeli sebuah rumah dan kami akan bersama membina sebuah kolam kecil. Kami diam membisu. 

"Zue apa khabar?" Tanyaku separuh berbisik. Aku tidak tahu bagaimana untuk memulakan bicara sedangkan selama ini aku berjanji aku akan terus memberitahu Zue bahawa aku bahagia. Kini aku tidak mampu bersuara. Aku memandang ke arah Zue yang sedang merenung kolam. 

"Khabar baik. Sham?" Suara Zue masih kedengaran lembut seperti dahulu. Aku seakan mahu menangis kerana dapat mendengar suara Zue sekali lagi. 

"Alhamdulillah. Umi dan abah apa khabar?" Zue mendiamkan diri. Dalam kesamaran cahaya itu aku lihat matanya bercahaya. Dalam hatiku tertanya mengapa dia menangis. Aku memanggil nama Zue. Dia segera menyeka air matanya. 

"Umi dan abah dah tak ada." Perlahan Zue menjawab. Innalillah! Lidahku kelu. Bicaraku mati. 

"Bila?" Tanyaku. 

"Dah lama." Zue seakan menyelindungkan sesuatu dariku. Kami diam lagi. Air mata Zue mengalir lagi. 

"Kenapa Zue menangis?" Tanyaku. Zue tidak menjawab malah air matanya terus mengalir. Seketika kemudian aku mula terdengar esakannya. Aku membiarkan Zue menangis tanpa memujuknya. Biarlah Zue melayan perasaannya. Aku tidak dapat membaca fikirannya. Entah mengapa dia menangis. Mungkin kerana rindukan Umi dan Abah. Atau mungkinkah dia menangis atas pertemuan ini? 

"Mak dan ayah apa khabar?" Tanyanya apabila tangisannya mula reda. Aku menjawab yang mereka sihat. Kalaulah mak dan ayah tahu aku bertemu dengan Zue, entah apa reaksi mereka. Aku sedar pandangan mak dan ayah terhadap Zue mula berubah selepas Zue pergi. Mak paling tidak suka mendengar nama Zue disebut. 

"Kenapa Zue buat macam tu?" Tanyaku. Zue kelihatan tenang apabila mendengar soalanku seakan dia sudah tahu aku pasti aku melontarkan soalan itu padanya. Zue mengambil masa sebelum menjawab soalanku. 

"Kalau Zue bagitau sekarang … Tak ada apa yang akan berubah, kan? Apa yang berlalu biarkanlah berlalu. Sekarang pun Sham bahagia, kan?" Tuturnya. Perasaan marah mula menguasaiku. 

"Semudah tu?" Soalku, pendek. Aku menahan perasaan marah. "Selama ni Sham tunggu Zue, itu je Zue nak cakap dengan Sham? Senang-senang suruh Sham lupakan?" Suaraku meninggi. Zue masih kelihatan tenang. Aku bangun dari bangku. Zue masih mendiamkan diri. 

"Jawap, Zue!" Bentakku lalu menghentak meja. Zue kelihatan terkejut. Dia merenung mataku tetapi cepat-cepat dia melarikan pandangannya seakan tidak sudi untuk memandangku. Mengapa kau berubah begini sekali, cintaku? Mengapa kau begitu kejam melukakan perasaanku? Aku mengetap bibir menahan marah. "Jawab kenapa Zue buat Sham macam ni? Bagitau apa salah Sham sampai Zue seksa Sham macam ni!" Bentakku lagi. Air mata Zue mengalir. Dia menggelengkan kepalanya. 

Aku mencengkam kedua bahunya dengan kuat dan memaksanya memandangku tetapi dia berkeras tidak mahu memandangku. Dia terus menangis. "Cakap!" Jeritku. Zue tetap menggeleng dan aku tetap menjerit. Dalam esak tangis, Zue menggelengkan kepalanya. "Cakap la Zue … Apa salah Sham?" Suaraku mula layu. Aku mula kalah dengan perasaanku. Aku terduduk di atas bangku. Kini air mataku yang mula mengalir. Sampai bila dia akan terus menyeksa perasaanku? Aku menyeka air mataku. 

"Biarlah Zue. Kalau Zue berkeras tak nak bagitau, tak apalah. Semuanya dah berlalu, kan? Tapi macam mana deritanya Sham, Sham tetap bersyukur sebab dapat berjumpa Zue lagi." Aku mula melangkah meninggalkan Zue sehinggalah aku mendengar jeritan Zue. Jeritan yang aku rasakan bagaikan guruh yang kuat menghentam bumi. Aku berpusing memandang Zue, tidak percaya dengan apa yang baru aku dengari. Tidak mungkin … 

"Because I was raped!" Zue mengulangi jeritannya. Kali ini lebih kuat. Langkahku mati. "Sebab kejadian tu, Zue dijangkiti Aids! Sebab kejadian tu, Umi dan ayah mati!" Zue menjerit lagi. Jantungku seakan berhenti berdegup. Air mataku bertakung lagi. Tak mungkin … Aku memandang Zue yang sedang menangis teresak-esak. Aku menggelengkan kepala, tidak percaya. 

"Zue tipu … Zue tipu Sham, kan …" Ucapku. Tapi Zue tetap menangis. Melihat Zue menangis makin hiba, aku mula tahu Zue tidak berbohong. Tapi aku terus memujuk hatiku untuk tidak mempercayainya. Aku menumbuk dadaku kuat untuk menghilangkan rasa pedih di hatiku. "Zue tipu Sham!" Jeritku. Esakan Zue makin kuat kedengaran. Aku terus meninggalkan rumah kebajikan Nur. 

Aku memandu keretaku selaju mungkin meninggalkan rumah kebajikan Nur. Aku memasang radio dengan kuat untuk melupakan kata-kata Zue tadi tapi jeritan Zue masih kedengaran di telingaku seolah-oleh Zue berada dekat denganku. Jeritan Zue dalam tangisan yang terngiang-ngiang di telingaku membuatku menghentikan kereta di sisi jalan. Aku menumbuk-numbuk stereng kereta. Aku menjerit sekuat hati. Tak mungkin semua itu berlaku pada Zue! Tak mungkin …! Aku terasa benci sekali tapi aku tak tahu pada siapa. Mungkin pada diriku sendiri! Mungkin pada lelaki jahanam yang menghancurkan Zue! Argh! Aku kalut! 

Perasaanku bercampur baur. Pedih dadaku! Ya ALLAH, dugaan maha berat ini tak tertanggung rasanya. Air mataku mengalir. Aku menangis teresak-esak di situ. Aku terasa kejam sekali. Selama ini aku menyalahkan Zue. Aku katakan Zue kejam tapi ya ALLAH, hanya KAU yang tahu betapa besarnya dugaan yang Zue hadapi! Selama ini betapa aku tidak pernah putus berusaha membenci Zue sedangkan Zue sedang berhadapan dengan ujian yang maha besar dan dia bersendirian menanggungnya. Kejamnya diriku membenci dirinya, ya ALLAH! Betapa bersalahnya aku pada dia, ya ALLAH! Aku menangis sehingga badanku terasa lemah. Aku pulang ke rumah dan tidak mampu melelapkan mata sehingga waktu pagi. 

Sudah seminggu sejak aku bertemu Zue. Aku bertemu Alya untuk mendapatkan MC. Aku rasakan badanku lemah sekali ditambah dengan jariku yang mula membengkak. Celoteh Alya tidak lagi membuatku senyum. Berkali-kali dia bertanya mengapa tanganku lebam tetapi aku tidak menjawab. Alya mengugut untuk tidak merawatku namun aku tetap degil. Akhirnya Alya mengalah. Selepas dia merawatku, dia mengajakku untuk keluar makan bersamanya tetapi aku menolak dengan lembut. Sudah beberapa hari aku tidak berselera untuk makan. Aku hanya memikirkan Zue. 

Aku memandu ke rumah kebajikan Nur. Aku lihat Zue sedang melayan kanak-kanak bermain di halaman rumah. Wajahnya ceria dengan senyuman dan gelak ketawa. Namun siapa yang tahu dia telah diuji dengan dugaan besar? Betapa tabahnya dia menghadapi segalanya. Mengapa aku tidak tabah sepertinya? Wanita berusia yang aku temui tempoh hari mencuit bahu Zue dan Zue terus berpaling ke arahku. Langkahku mati di situ. Zue datang menghampiriku dengan senyuman di bibirnya. Tapi senyumannya tidak bernyawa. Aku tidak dapat mentafsir perasaannya. Sejak dulu hingga kini, aku tidak pernah dapat meneka apa yang bermain di fikirannya. Selama ini, aku yang bersalah sebenarnya. Aku tidak pernah memahami Zue. 

Kami duduk di bangku berhadapan kolam. 

"Kenapa dengan tangan Sham?" Zue menuding jari ke arah tanganku yang berbalut. Aku cepat-cepat menyembunyikannya. Zue ketawa kecil. "Buat apa nak sorok? Zue dah nampak. Sakit tak?" Tanyanya. Aku hanya senyum lalu menggelengkan kepala. Sakit di tanganku tak sama dengan sakit di dalam hatiku. 

"Ada apa Sham datang?" Zue bertanya setelah beberapa ketika kami mendiamkan diri. 

"Zue, kita kahwin." Lancar aku menuturkan kata keramat itu. Zue terpana. Dia mengerdipkan matanya berkali-kali, tabiatnya jika dia tidak memahami atau mempercayai apa yang didengarinya. 

"Kita kahwin." Ulangku. Zue ketawa kecil 

"Sham jangan nak main-main la. Zue tak suka." Tuturnya. 

"Sham serius. Kita kahwin, Zue. Sham akan jaga dan lindungi Zue selalu. Itu janji Sham dulu. Zue ingat lagi tak?" Tanyaku. Zue mendengus tanda tidak puas hati. 

"Sham ni kenapa?" 

"Kenapa dengan Sham? Sham cuma ajak Zue kahwin. Tak boleh ke?" 

"Memang tak boleh!" Tinggi suara Zue. "Sham dah lupa ke apa yang Zue cakap hari tu? Zue penghidap Aids!" 

"So?" Tanyaku bodoh. 

"So? Sham tanya Zue, so? Sham nak mati ke?" Jerit Zue. Aku tetap tenang menghadapi reaksi Zue. Sepanjang perjalanan tadi aku sudah memikirkan pelbagai reaksi dari Zue. Aku tahu Zue akan terkejut dan tidak percaya. 

"Sham tak nak Zue cakap macam tu. Tak kira Zue ada Aids atau tak, Zue ada hak untuk bahagia. Sham akan bahagiakan Zue sampai bila-bila." Zue mengetap bibir. 

"Kalau Zue tak terima, Sham akan paksa sampai Zue. Sham akan buat apa je asalkan Zue jadi milik Sham." Aku senyum. Zue menjeling memandangku. Aku tahu Zue sedang marah. Dia bingkas bangun dan dengan tidak disedari, lengan Zue tergesel dengan mata paku yang timbul di atas permukaan meja. Berdarah lengan Zue. Aku cepat-cepat memegang lengan Zue tetapi dia menariknya dengan kuat. 

"Don’t touch me!" Jeritnya. Aku terkedu. Dia mengalirkan air mata. "Zue tak suci lagi. Zue kotor. Darah ni boleh bunuh Sham! Zue tak nak sebarkan penyakit pada sesiapa apatah lagi pada orang yang Zue paling sayang. Biarlah Zue tanggung seorang." Zue berlari pergi. Walaupun pedih mendengar kata-katanya namun hatiku masih berbunga harapan. Zue masih sayangkan aku. 

Aku mula berusaha memenangi hati Zue. Setiap hari aku pasti datang ke rumah kebajikan Nur. Aku akan membawa hadiah untuk penghuni rumah itu. Zue enggan menemuiku tetapi aku tidak henti-henti memujuk. Sekiranya aku datang, dia pasti akan berkurung di biliknya. Aku akan duduk di luar pintu biliknyanya dan bercakap dengannya. Aku luahkan perasaanku. Aku tidak pernah lupa mengingatkan yang aku tidak pernah kisah apa yang berlaku padanya. Aku hanya mahu menjaga dan melindunginya. Aku mahu dia berasa bahagia bersama denganku. Tapi Zue tidak pernah menjawab. Sehinggalah satu hari, aku menulis surat dan menghantarnya melalui bawah pintu. Di situ, aku luahkan segalanya. 

Hari itu, aku pergi ke rumah kebajikan Nur seperti biasa. Kanak-kanak kecil yang melanggarku sewaktu aku datang kali pertama dulu berlari menghampiriku. Dia menjerit memanggilku Uncle Sham. Aku mendepakan tangan dan apabila dia berada dalam pelukanku, aku terus mendukungnya. Syima yang berusia enam tahun memang rapat denganku. Setiap kali aku berkumpul dengan semua kanak-kanak lain, dialah yang aku duduk di ribaku. Syima manja sekali. Hari demi hari aku mula rapat dengan semua kanak-kanak di situ termasuklah sukarelawan yang biasanya hadir pada hujung minggu. 

"Umi!" Syima turun dari pangkuanku dan berlari ke arah Zue. Zue memakai baju kurung putih dipadankan dengan tudung putih. Ayu sekali. Hatiku berdebar memandangnya. Syima menarik tangan Zue menghampiriku. Zue senyum melayan keletah Syima. "Umi duduk sini. Sebelah Uncle Sham." Syima menolak Zue supaya duduk di sisiku. Aku hanya ketawa lalu mencuit pipi Syima. 

"Tak teringin nak ada anak sendiri?" Tiba-tiba Zue bertanya. 

"Nak. Tapi nak dari Zue la." Aku tersenyum nakal. Zue senyum. 

"Tu tak mungkin." Bisiknya perlahan. Zue senyum dalam genangan air mata. Aku menarik nafas panjang. 

"Zue belum cuba, Zue tak mungkin tau." Jawabku. 

"Zue tak nak lahirkan anak yang akan menderita macam Zue." Dia mula menangis teresak-esak. "Zue tak nak Sham dijangkiti." 

"Zue, itu urusan ALLAH untuk tentukan. Zue jangan la macam ni. Kesian la dengan Sham. Sham dah lama tunggu Zue." Pujukku. Zue masih menangis. "Zue … Terimalah Sham. Sham akan jaga maruah Zue, lindungi Zue. Percayalah pada Sham." Zue menganggukkan kepala. Aku ketawa. Zue mengangkat wajah. Matanya merah kerana menangis. Dia tidak mengerti mengapa aku ketawa. 

Aku memeluk Zue lalu mengucapkan syukur. Syukur ya ALLAH, KAU telah bukakan hatinya untuk menerima cintaku. Aku bersumpah akan melayari bahtera bahagia bersamanya semata-mata untuk mendapat keredhaanMU. Aku akan jaga dan lindungi dia kerana dia adalah tulang rusuk yang KAU ciptakan untukku. Aku pasti akan membahagiakan hidupnya. 

Di malam perkahwinan kami, aku dan Zue tidak tidur semalaman. Kami bercerita mengenai kisah lama. Aku berasa terluka kerana tidak dapat melindungi Zue. Zue cukup tabah. Dia tidak menangis semasa menceritakan kisahnya. Umi dan abah meninggal dalam kemalangan sewaktu dalam perjalanan pulang ke kampung dan Zue koma selama tiga bulan. Apabila dia sedar, dirinya sudah bersendirian di dunia ini. Dan dua tahun kemudiannya barulah dia sedar yang dirinya sudah dijangkiti virus yang tidak berpenawar itu. Dia menggenggam erat tanganku kuat sewaktu dia memberitahu keputusannya untuk menyepikan diri. Sebelum dia lena, Zue berbisik yang kini dia ada diriku yang akan menjaganya selalu. Dadaku terasa lapang apabila mengetahui kisah Zue. Akhirnya kami tertidur dalam pelukan. 

Hari-hari yang aku lalui bersama Zue amat membahagiakan. Atas permintaan Zue, Zue mahu tinggal di rumah kebajikan Nur. Katanya di situ adalah hidupnya. Dia tidak sanggup berjauhan dengan kanak-kanak yang senasib dengannya. Kanak-kanak itu juga mula memanggilku Walid yang bererti bapa. Kehidupanku tidak sunyi lagi seperti dulu. Hari demi hari, aku redha penyakit maut yang Zue hidapi kian melarat. Tubuhnya sudah tidak sesihat dulu. Tubuhnya makin kurus dan wajahnya semakin cengkung. 

Atas permintaan Zue, Zue mahu tinggal di hospital. Katanya dia tidak mahu kanak-kanak itu melihat dirinya. Namun sesekali apabila dia berdaya, dia akan datang melawat rumah kebajikan yang ditubuhkannya sendiri. Kanak-kanak itu menangis apabila melihat Umi mereka tidak sihat. Zue akan ketawa apabila apabila mereka menangis. Katanya, dia sihat cuma dia memakai topeng orang sakit untuk mengajar mereka supaya sentiasa makan ubat. Jika tidak, wajah mereka akan jadi seperti wajahnya yang sudah cengkung. Aku senyum tawar mendengar kata-kata Zue. 

Tanpa pengetahuan Zue, aku sering menangis. Di hadapannya, aku akan sentiasa tabah dan mengingatkan Zue bahawa tiada apa-apa akan terjadi padanya. Dia akan sihat kembali dan dia akan kembali ke rumah kebajikan Nur. Aku dan dia akan bersama menjaga kanak-kanak itu dan akan membesarkan lagi rumah kebajikan itu untuk menjaga lebih banyak kanak-kanak senasib dengannya. Zue menangis. Akhir-akhir ini Zue kerap menangis. Aku jadi resah. Aku takut aku tidak dapat mengawal perasaanku. Aku tahu Zue takut menghadapi saat-saat terakhir hidupnya dan aku takut menghadapi kehilangannya. 

Semalam Zue muntah teruk sehingga mengeluarkan darah. Berpeluh badan Zue apabila dia muntah dan dia tidak lagi mampu menggerakkan badannya. Aku tidak pernah pergi dari sisinya. Walaupun aku pilu, aku tetap berlagak tabah. Sedangkan setiap kali Zue tidur, aku akan menggenggam tangannya sekuat mungkin dan berbicara dengannya. 

"Sayang, abang takut kehilangan sayang. Abang tak dapat bayangkan kalau satu hari nanti abang bangun, sayang tak ada di sisi abang. Dan abang takkan dapat dengar suara sayang lagi. Abang takut sangat, sayang. Abang tak sanggup nak hadapi saat macam tu. Abang tak nak kehilangan sayang. Abang terlalu sayangkan sayang. Kalau sayang pergi, abang akan sendiri lagi. Perasaan abang akan mati lagi. Sayang … abang … Abang tak sanggup tengok sayang menderita lagi. Setiap kali sayang kata sayang rasa sakit, abang yang menangis sebab abang tak sanggup tengok sayang sakit. Abang lebih sanggup sakit daripada tengok sayang menderita. Abang nak gantikan tempat sayang tapi abang tak mampu nak buat macam tu. Abang rela sayang pergi tinggalkan abang daripada terus menderita biarpun abang akan menderita sepanjang hidup abang." 

Malam itu, aku terbangun apabila terdengar raungan kecil Zue. Aku yang terlena terus berasa segar bugar. Nafas Zue naik turun dengan kencang. Tangan Zue menggeletar. Seluruh badannya menggeletar. Nafasnya tidak teratur. Hatiku berkocak kencang. Aku menghubungi Alya untuk datang segera. Aku menggenggam tangan Zue dan tidak henti-henti membisikkan kalimah syahadah di telinganya. Air mataku bercucuran. Ya ALLAH, andai sudah tiba masanya untuk dia kembali ke sisiMU, aku relakan dengan sepenuh hatiku. Tapi janganlah KAU buat dia terseksa lama, ya ALLAH. Dia wanita solehah yang menghiasi duniaku. Bergetar bibirnya membaca syahadah yang aku ajarkan. 

"ALLAH!" Raung Zue. Dan dengan sekelip mata, nafasnya terhenti. Matanya tertutup. Tangannya di genggamanku terkulai layu. Aku menggigit bibir, menahan air mata yang bertakung. Aku memeluk tubuh Zue yang sudah tidak bernyawa. Pergilah sayangku … 

--------------- 

Surah Yasin di tanganku itu aku lipat perlahan. Aku siramkan air mawar ke tanah di mana tubuh Zue dikuburkan. Aku tersenyum pahit. Aku cabut rumput-rumput yang mula tumbuh di pusara Zue. Sudah beberapa hari aku tidak dapat menziarahi pusara Zue kerana sibuk menguruskan projek pembinaan rumah kebajikan Cahaya Zulaikha. 

"Sayang, terima kasih kerana hadiahkan abang cahaya hati. Dan terima kasih atas cinta sayang. Abang bahagia. Abang minta maaf tak dapat datang ziarahi sayang selalu. Tapi sayang jangan risau. Abang tak pernah lupa doakan sayang tenang dan bahagia di sana. Dan abang harap, di akhirat nanti, jika ditakdirkan abang diterima masuk ke syurga ALLAH yang Maha Agung, abang nak sayang sebagai bidadari yang akan menyambut abang di sana. Tenanglah di sana sayang … Bersama anak yang sayang kandungkan untuk abang."

No comments: